MyBanker er en 16 år gammel virksomhed, der hjælper danskerne med at spare penge på bankudgifter og hjælper bankerne med at få flere kunder. Jeg har mødtes med John Norden, der er partner og CEO, til en snak om hvordan man får succes, som startup i en så konservativ branche som den finansielle. Og hvordan i alverden bærer man sig ad, med ikke at have nogle, der er sure på en?
Læs også: “Et stort brud på min ellers så gode selvopfattelse”
Jeg mødtes med John, på MyBankers hovedkontor i Amaliegade i hjertet af København og jeg endte med at sidde og snakke med ham i over en time. John er en mand, der har prøvet rigtig mange forskellige ting.
Han er uddannet i bankverdenen og har blandt andet været bilsælger, haft en radiostation og sågar et fodboldhold. Han har også startet projektet Kvindeøkonomien, der har til formål at gøre kvinder mere interesseret i økonomi, investering og pension, da det vil tilføre samfundet nogle flere ressourcer og især gøre kvinderne rigere og bedre stillet.
I dag er han direktør og én af 4 partnere i selskabet MyBanker, der startede med bare at være ham og hans kone Elisabeth. I dag er de 35 medarbejdere og har kontor i en af Københavns mest prestigefyldte kvarterer. De har 1,4 millioner brugere, og tilsyneladende ingen fjender. Jeg vil gerne vide hvad opskriften er.
Hvad skal vi med MyBanker?
Til at starte med, bad jeg John om, at beskrive hvorfor der er behov for MyBanker. Svaret kom prompte:
“Det er fordi, at det finansielle område, er et område hvor danskerne bare siger: ‘Det forstår vi ikke’. Og danskerne er ALLE danskere. Der er ikke mange, der kan sige at de har helt indblik i hvad der foregår, at de forstår hvordan bankerne prissætter og bare føler sig helt komfortable med hvad der foregår.
Hvis du spørger ude på gaden, så vil 99,9% sige, at det har de ikke helt styr på. Derfor er der et behov for gennemsigtighed og det har der været i alle de 16 år, vi har været her. Og også før.“
“Vi er relativt store. Vi er jo i princippet i berøring med 25% af danskerne.”
Dette har også resulteret i et hav af brugere, og ikke mindst en værdifuld viden. MyBankers 1,4 millioner brugere, har gjort at de ved mere om den finansielle sektor, end nogen anden. Og det er journalisterne selvfølgeligt interesserede i, og MyBanker er derfor nævnt i pressen intet mindre end 1200 gange om året.
Denne massive mediedækning har også gjort, at MyBanker har måtte stille nogle ekstremt høje krav til deres tekniske setup:
“Nogle gange så stiger vores besøgstal med 3-4 gange på en dag, hvis vi rammer en god artikel i avisen eller i TV. SÅ har vi nogle gange 20.000 besøgende i stedet for 5-6.000 besøgende om dagen og det skal vores system jo kunne klare, så vi har Netgroup som leverandør.“
Det var dog ikke alle, der tog imod dem med lige så åbne arme som journalisterne og brugerne.
Læs også: Benelizer vil gøre det nemmere for dig at træffe de rigtige beslutninger i din virksomhed
At være startup i en konservativ branche
Finanssektoren, og i særdeleshed bankbranchen, er ikke ligefrem kendt for at være en innovativ og gennemsigtig branche, så jeg tænkte at det må have været en svær tid i starten at skulle etablere sig, som startup i sådan en branche og min første tanke var, at MyBanker må have et anstrengt forhold til bankerne. Hertil fortæller John:
“Vi kan vel kalde det et had/kærlighedsforhold. Til at starte med, i år 2000 var det: ‘arh… Skulle det nu også være nødvendigt og kan man nu tro på det?’ Det er da også bøvlet for dem, at vores priser er så gennemsigtige.
I dag må man efterhånden erkende, at selv bankdirektører går på Momondo, 3-tilbudssites og alle mulige andre steder, for at få noget billigt, og derfor virker det jo måske lidt patetisk at sige, at vores egen virksomhed skal ikke udsættes for gennemsigtighed. Så du kan sige at vi er det, der hedder accepteret. Tålte.”
“Selv bankdirektører går på Momondo, 3-tilbudssites og alle mulige andre steder, for at få noget billigt.”
At MyBanker har 16 år på bagen, kommer måske bag på en del. De startede op omkring årtusindeskiftet, og John fortæller også, at de har måtte få nogle lærestreger på vejen. Finansverdenen er en særdeles konservativ verden, og det måtte han og resten af teamet se i øjnene.
“Noget af det første der sker er, at Peter Straarup (red. tidligere direktør i Danske Bank) siger, i et interview til Jyllands Posten i 2000 ‘hvor meget tillid kan man have til 2 mand og en computer i en villa i Tårnby?’ Den var jo så til fruen og jeg.“ Siger han med et skævt smil på læben og fortsætter:
“Så tænkte vi, ‘nå okay, det er altså et issue’. Så vi flyttede ind til Dronningens Tværgade, og så var det jo lige pludselig en anden diskussion. Så det er en af de learnings, der nogle gange er.”
En bæredygtig forretning
Igennem hele interviewet med John, var det tydeligt at mærke på ham, at han ikke er videre begejstret for den nuværende trend, der drejer sig om funding. Som jeg tidligere har skrevet om, er funding næsten blevet et succeskriterium i sig selv, og fokus er flyttet lidt væk fra, at skabe en bæredygtig forretning, der kan tjene penge.
“Nogle af dem, som startede op samtidig med os, fik tilført, måske 5 millioner, var så dem vi købte for en krone, året efter, fordi de var gået ned. Det, der er problemet, er at hvis business-modellen ikke holder, så hjælper det jo ikke at få mange penge, fordi det bliver du jo ikke klogere af.“
“Mange går jo efter at sige, at vi skal have mange brugere, for så er vi mange penge værd. Fint nok, men hvordan tjener man penge?“
“Succes er, at finde et behov, som der virkelig er nogle der er klar til at betale for. Det er jo den eneste måde at skabe en bæredygtig forretning – nogle gider at betale for det du laver. Så den vej rundt, har vi altid tilpasset vores forretning.
Jeg tror, at det er sådan, at hvis du laver noget, en masse folk godt kan lide, så er du tættere på et godt købmandskab end du tror. Det kan være, at der er nogle der ikke vil betale for det og nogle der godt vil betale for det, men hvis du har nogle mennesker, som er rigtig glade for det du laver, og synes at det er rigtig vigtigt for dem, så kan du nok også finde noget som skaber en værdi og som er penge værd.”
Så hvad er nøglen til succes?
Jeg lovede jer, at finde ud af, hvad MyBanker har gjort, for at blive så succesfulde som de er, og derfor bad jeg John om, at komme med hans bud på, hvad nøglen til et succesfuldt startup er.
Teamet
Vi har hørt det mange gange før. Teamet er det vigtigste. Her får du Johns råd til teamet:
“Det vigtigste er, at have et team, der kan det hele. Det, jeg kan se har været vores succes, var at vi har dækket alle områder in-house, da vi startede. Vi var ikke afhængige af nogen udefra.
Jeg havde salg og marketing, Elisabeth havde kvaliteten af produktet, Nicolai kunne lave produktet, altså hjemmesiden og så havde vi en der lavede database. Holdet, teamet, skal kunne det hele.”
Salget
Man skulle tro det var løgn, men rigtig mange nystartede virksomheder, fokuserer ikke nok på, hvordan man skal kunne betale sine regninger.
“Folk glemmer salget. Forretningsplanen glemmer, hvordan man skal tjene penge. Vi skal have masser af besøgende – fint nok, men hvad så? Hvad kan vi bruge de besøgende til? Hvordan kan vi tjene penge på dem? Salg er meget underestimeret i mange af de ting jeg ser.“
Et overskud du ikke skal betale skat af
Det er helt tydeligt, at det er vigtigt for John, at der er en dybere mening, med det de laver. Det giver et andet niveau af motivation, end en stor lønpose.
“Vi er ikke blevet hverken multimilliardærer eller -millionærer, men vi har et godt liv, vi får en god løn, vi kan trække lidt penge ud. Og så har vi noget som er fantastisk, nemlig 1,4 millioner brugere, som synes at vi er fantastiske. Et afkast på image og glæde, og folk der synes at vi er fede. Du skal jo ikke engang betale skat af det!
Altså jeg synes det er fedt, det vi står for. Jeg er super stolt, af det vi gør. Jeg har en god fornemmelse når jeg går på arbejde. Folk synes det er fedt, det vi laver. Vi har ikke nogen der er sure på os. Det kan du jo ikke købe for milliarder. Trump er vel et meget godt eksempel. Det er ikke alle, der synes han er lige fed, selvom han har mange penge.
Jeg anerkender fuldt ud, at det her er en lille smule mere holistisk, og for mange vil være noget man finder ud af, hen ad vejen, men jeg synes bare man skal glæde sig over det, hvis man rammer det. Det gør ikke noget at der står et 0 mindre på lønsedlen, hvis man til gengæld har mange mennesker som er glade for en, og som er glade for det man laver.
Medarbejderne er glade og stolte over at arbejde i et firma som gør en forskel. Og så tror jeg meget på, det har altid været min ting, at have det sjovt. Det er vigtigt.”
Med de ord, forlader jeg kontoret i Amaliegade – det er har været yderst interessant at tale med John, og jeg håber du synes det har været spændende at læse med!
Læs også: Andreas Von Der Heide: Vi vil slås med Ralph Lauren
Interviews Og Gæsteblogs