Artikel skrevet af Lasse og Rikke Lützen-Laursen, ejere af Humlum Fiskeleje og campingplads
Vi er en familie på 4 personer, som består af:
Lærke, som er 12 år gammel. Lucas er et vaskeægte ”camping-barn”, da han er født en uge før vores andenførste sæson i 2008. Mor Rikke er 38 år gammel, hun oprindelig uddannet som salgs-assistent. Far Lasse er 40 år og er udlært som elektriker.
Læs også: Hvad er god service?
Starten på noget nyt
Hvordan kommer man på den idé at købe en campingplads og prøve noget nyt? Vi kunne godt tænke os at arbejde sammen og skabe noget i fællesskab – ikke bare som ægtepar, men som familie.
Da vi førhen ofte havde talt om at drive campingplads, blev fokus hurtig rettet mod netop denne mulighed. Vi tog en beslutning:
Vi ville gøre tanker og drømme til virkelighed. Vi var opmærksomme på at dette ville kræve at vi sagde farvel til de trygge rammer, men samtidig også goddag til noget nyt og meget spændende.
På det tidspunkt boede vi i et dejligt hus, som vi selv havde bygget nogle år tidligere. Vi havde begge 2 gode jobs og alt var egentlig som det skulle være, men som sagt, var der en lyst til noget nyt. Samtidig med at jagten gik ind på den rigtige plads, satte vi vores hus til salg. Hussalget gik langt hurtigere end købet af campingplads. Rent faktisk blev huset købt af de første, som var ude at se det.
Processen med købet af pladsen var dog mere langvarig og kompliceret end som så. I første omgang var vi rundt i Jylland og se på pladser, men ”følelsen af kærlighed ved første blik” var der bare ikke. Så fik vi en opringning om at nu var der en plads, som svarede til vore ønsker omkring beliggenhed, plads potentiale m.m, der var blevet sat til salg.
Vi kørte til campingpladsen, som også havde en lille bådehavn, for at kigge lidt ved først givne lejlighed, og vi blev ”forelskede” i pladsen i samme øjeblik vi ankom. Her var masser af muligheder, plads og så var campingpladsen tidligere ikke drevet helt optimalt – Forstået på den måde, at her var masser af plads til forbedring.
7 råd til den succesfulde campingplads
Som med alt andet, så bliver det naturligvis hverdag, men kontakten til vore gæster, det at skabe noget, som er ens eget og det meget alsidige arbejde, som omfatter værtskab, markedsføring, vedligehold og rengøring. Vi har ikke så meget fri, men vi føler sjældent at vi ”er på arbejde”. Vi har aldrig fortrudt vores valg.
1: Lyt til kunden.
2: Hav altid rene toiletter
3: Vær synlig i receptionen og butikken, samt på pladsen.
4: Alle kunder skal behandles, ens lige meget hvem de er.
5: Vær på forkant med dine indtægter og udgifter.
6: Vær altid glad når du står op om morgenen. Så ved man at man gør det rigtige.
Den dag man vågner og er træt af det hele, ved man at man laver det forkerte og så kan man ikke yde god kundeservice mere. Fra den dag taber du igen alt.
Så det vil sige service, service, service og arbejde 24 timer i døgnet.
7: Man skal være meget nytænkende, for at klare sig i branchen.
Læs også: Eksperterne
Hvordan er det så gået siden overtagelsen i 2007?
Heldigvis har vi oplevet fremgang på pladsen i alle de 7 sæsoner, som er gået siden vores overtagelse. Vi startede med 80 fastliggere og har i dag omkring 125. Overnatningstallet er gået fra ca. 11.000 til knap 37.000. Vi har fået opført 2 nye legepladser, 2 nye servicebygninger, udvidet pladsen med 100 enheder og 40 bådpladser, så vi i dag har 240 campingenheder samt 126 bådepladser.
Vi blev i 2013 kåret til årets iværksætter og tv-midtvest lavede en udsendelse med os.
Faglige ArtiklerInterviews Og GæsteblogsVærktøjskassen