Føler du dig stresset og bundet af, at skulle møde på den samme arbejdsplads hver dag, og har du altid drømt om hvordan det ville være, at blive hjemme og få udbetalt det samme som du gør på din arbejdsplads? Der er andre muligheder for at arbejde hjemmefra end at arbejde med pakning eller samle kuglepenne.
Vi har lavet en lille guide, som kan hjælpe dig på vej. Dette kan forhåbentlig give dig mere tid, men potentielt også flere penge med den rette indsats.
Køb en eksisterende webshop med omsætning
Der bliver lavet rigtig mange iværksætterprojekter hver eneste dag.
Ofte mister iværksætteren motivationen for projektet, efter der begynder at komme omsætning og tiden går med at drive forretningen, dvs. sende varer ud til kunder og opretholde kundeservice.
Mange iværksættere lider af et igangsætter syndrom, hvor drivkraften til at lave en forretning kun er i opstartsfasen og derefter mister de gradvist deres passion. Dette er typisk på et punkt hvor webshoppen omsætter nok til en deltidsløn.
Mange tænker, at det må være fordi det er en dårlig forretning, at man mister motivationen for virksomheden. Det er bare ikke tilfældet.
Jeg ser rigtig mange webshops, som har den rette indtjening, leverandøraftaler og kundeservice. Oven i dette, skal nogle af disse webshops kun håndteres et par timer ugentligt.
Det er rettere sagt gode investeringer, som blot kræver fokuseret kærlighed, for at de vil fortsætte med at blomstre og du vil med tiden kunne få et stabilt lønniveau – og det er ikke så dyrt at købe en kørende forretning, som mange tror.
Hvordan identificerer man så, om en webshop har de rigtige kvalifikationer til, at være den rette investering for dig? Det vil du få svar på i denne guide.
Administrations system (CMS, Content management system)
CMS system er hjemmesidens administrationssystem. Dette system gør det nemt for dig, at administrere webshoppens komponenter og moduler. Det er f.eks. tekst, menu, produkter, blogindlæg, søgemaskineoptimering, design osv.
Det vigtige er, at finde et system, der er nemt for dig at håndtere og at sælgeren vil hjælpe dig tilstrækkeligt til, at du kan finde rundt i systemet.
De mest kendte administrationssystemer ifølge en rapport fra 2018:
- WordPress 59%
- Joomla 6.6%
- Drupal 4.6%
- Magento 2.4%
- Blogger 1.9%
Hvor meget tjener webshoppen på omsætningen?
Det essentielle ved at købe en igangværende webshop er, at finde ud af om den allerede har omsætning og hvor meget webshoppen rent faktisk tjener på omsætningen.
Kort sagt, hvor rentabel en forretning er det.
Hvis en webshop fx. omsætter 50.000 DKK er det vigtigt at finde ud af hvad bruttoresultatet er efterfølgende.
Bruttoresultat er kort sagt de penge, der er tilovers når udgifter er trukket fra efter vareforbrug og uden at medregne de faste omkostninger.
Det fortæller grundlæggende noget om hvor meget webshoppen tjener, på at sælge sine varer. I dette eksempel har webshoppen en omsætning på 50.000 DKK og et bruttoresultat på 25.000 DKK. Så har du kort fortalt 25.000 DKK til at betale løn samt øvrige faste omkostninger såsom webhotel (hosting), domæne, certifikater osv.
Du kan få udleveret disse oplysninger gennem regnskab eller sælgers revisor.
Hvilke leverandøraftaler har webshoppen?
For at kunne sælge varer på sin webshop, skal man have et varelager man kan sælge.
En webshop har typisk en leverandøraftale, hvor man kan købe varer til indkøbspris og sælge til udsalgspris. Det vigtige er, at se hvilke aftaler en webshop har med en leverandør. Her skal du se efter hvilke krav leverandøren har til, at du skal købe vare hos dem.
Nogle leverandører vil f.eks. have man skal købe for minimum 30.000 KR af gangen, før de vil sende varerne ud. Derfor skal du sikre dig, at du har mulighed for at være fleksibel med varebeholdningen.
Hvis du f.eks. får udsolgt halvt inde i året og der fortsætter med at komme ordre, er det værste mareridt ikke at kunne tage imod nye ordre, hvis varebeholdningen er tømt de næste mange måneder. Så kend varelagerbehovet webshoppen har.
Spørg også ind til, om webshoppen har forhandlet sig til bedre indkøbspriser. Typisk starter man med høje indkøbspriser hos en leverandør, og gradvist kan man forhandle sig til bedre priser, som resulterer i større fortjeneste pr. produkt.
Hvor får webshoppen sine kunder fra?
Det er vigtigt, at vide hvor webshoppen får sine kunder fra, her kan man i grove træk dele kunderne op i organiske og betalte kunder.
Organiske kunder er kunder som finder webshoppen ved, at søge f.eks. i Google og klikker sig ind på webshoppen og køber en vare.
Det er “gratis” at få disse kunder, men typisk er dette fordi man har arbejdet med søgemaskineoptimering på sin webshop – også kaldet SEO.
Få udleveret Google Analytics rapporter fra ejeren af webshoppen, så du kan se hvor meget trafik/kunder kommer fra organiske og betalte kanaler.
Betalte kunder er hvor man betaler sig til, at kunder skal komme ind på siden. Dette tilbyder en række forskellige virksomheder i dag. Den mest kendte er Google Adwords hvor man betaler for, at ligge i toppen af Google på baggrund af, hvad man betaler pr. klik. Det vigtige er, at finde ud af om omkostningerne ved dette, æder hele din fortjeneste på salget af et produkt til kunden.
Hvis det f.eks. koster dig 20 kr. at få en kunde ind i butikken og kunden køber noget til 20 kr. er der ikke meget forretning i det.
Hvis en webshop har omsætning udelukket på organiske trafik/kunder er det som udgangspunkt bedst.
Hvad siger andre der har gjort det?
Mange har efterhånden købt en webshop gennem Saxis og arbejder i dag hjemmefra. herunder kan du møde et par stykker:
Britta kunne ikke se sig selv i 8-16 job: “Jeg er glad for den frihed og fleksibilitet det giver at eje min egen webshop”
“Jeg faldt over muligheden med drinkworld.dk på Saxis, og tog sammen med min mand, op og kikkede på det. Jeg syntes, at der var mange spændende investeringsmuligheder og det betød meget, at det var en vel indkørt webshop med en del år på bagen.
Det er dejligt fleksibelt. Jeg tjekker ordre, svare kunder og bestiller varer om morgenen, derefter har jeg tid til Yoga og ture med hunden. Om eftermiddagen pakker jeg ordre, så alt kommer afsted klokken 16. Min mand klarer regnskaberne.”
Læs hele Brittas historie – Klik her
Fra fleksjobber til glad iværksætter
“Jeg har fået noget at stå op til hver dag, som jeg ser frem til. Nu er der ligeledes mulighed for at vi også kan få det til at løbe økonomisk rundt.” siger Palle og fortsætter med stor optimisme: “Barkshop har et eksisterende kundegrundlag og shoppen er bygget så perfekt op af Lisbeth, den tidligere ejer. Så fremtiden ser meget lysere ud for os, da jeg nu har mulighed for fortsat, at være iværksætter sammen med min kone, og usikkerheden for at komme ind i det offentlige system som ledig er nu elimineret.”
Læs hele Palles historie – klik her
Den tidligere stewardesse Britt er netop blevet virksomhedsejer
“Jeg har længe ledt efter en webshop, som jeg kunne drive hjemmefra, og da jeg fandt denne her var jeg slet ikke i tvivl.
Personligt kan jeg rigtig godt lide selv at tage ansvar, og selv styre min egen hverdag og så betyder fleksibiliteten en stor del for mig.
Jeg er ikke bange for at stå op kl 4 om morgenen, for at komme i gang eller arbejde til sent om aftenen.”
Læs hele Britts historie – Klik her
ArtiklerFaglige Artikler