Julius er kun 20 men allerede en driftig iværksætter. Han startede allerede i en meget tidlig alder med købmandskabet og har nu solgt sin første virksomhed og startet den næste. Vi har taget en snak med Julius omkring salget.
“Mit navn er Julius og jeg er en 20-årig iværksætter fra Vejle. Iværksætteri har interesseret mig fra da jeg var helt lille og solgte muslingeskaller ved vejen og gammelt ragelse på loppemarkeder.
Mod slutningen af folkeskolen blev jeg grebet af mulighederne for at bygge en forretning online, og den frihed det kunne give. En af mine første forsøg på at tjene penge online var “stock photography”, hvor man indsender billeder til et stort fotobibliotek såsom Shutterstock hvor andre så kan købe billederne. Det mislykkedes fuldstændig, da jeg ingen viden havde om fotografering, og at mit eneste kamera var min mors iPad hjalp heller ikke. Det startede dog en stor interesse og nysgerrighed for fotografering.
Et par år senere og inspireret af bl.a. Tim Ferris, Tue Lindblad og Pat Flynn skrev jeg en e-bog om hvad der var blevet min spidskompetence indenfor fotografering: Hvordan man indstiller sit spejlreflekskamera. Dertil fik jeg godkendt at oprette et CVR-nummer som 16-årig så jeg kunne modtage betaling online og startede virksomheden Fotoklog.”
Grænsen mellem tålmodighed og vrangforestilling
Hvorfor vælger man som 20 årig at sælge sin første virksomhed? Ifølge Julius handlede det om, at han skulle videre med andre projekter og havde lært det han skulle af fotoklog.dk. Han havde større ambitioner og måtte af med det gamle, for at kunne fokusere på det nye.
“Meningen med Fotoklog var aldrig at starte en kæmpe virksomhed jeg skulle arbejde på resten af mit liv, men at forsøge at skabe en “passiv” online indkomst. Men som med så meget andet skulle det dog vise sig, at det aldrig er helt så nemt som det lyder, når man læser eksperternes råd. Mine forventninger til hvilken succes jeg kunne få med projektet blev altså ikke helt opfyldt, og jeg valgte derfor at sælge det.
Som Gary Vaynerchuk ofte siger “There’s a fine line between patience and delusion”. Det er vigtigt at overveje nøje inden man sælger, om ens egen definition af succes med sin virksomhed blot kræver mere tålmodighed – eller om det er på tide at stoppe/sælge.
Det var en rigtig god følelse at få overdraget virksomheden som afsluttede et kapitel og gav rum til et nyt.
En af årsagerne til salget var nemlig at jeg kort forinden var startet op på et nyt og meget større projekt, som jeg hurtigt kom til at brænde rigtig meget for.”
Folkeskoleelever skal have spændende praktikpladser
Julius er som mange andre iværksættere inspireret af de oplevelser han har i sit eget liv. I folkeskolen oplevede han selv hvad et spændende praktikforløb kan gøre for en ung elev og det har inspireret ham til hans nyeste virksomhed.
Salget gik relativt smertefrit igennem Saxis og jeg fik en pris som jeg var ganske tilfreds med.
Salget skete meget passende en aften over telefonen i bilen på vej til en middag med mine forældre, hvorefter jeg fik overdraget alle logins og materiale til køber senere samme aften over et Skype møde. Derefter selvfølgelig lidt opfølgning de følgende dage, men det gik utroligt hurtigt og nemt pga. virksomhedens natur.
Efter et succesfuldt salg skulle Julius straks igang med hans ny projekt
Inspireret af et godt erhvervspraktikforløb da jeg gik i 8. klasse og et ønske om at hjælpe elever med at finde ud af hvad de vil, har jeg startet webportalen Elevpraktik.dk. Elevpraktik er en oversigt over virksomheder, som elever fra 8. – 10. klasse kan ansøge om erhvervspraktik.
Mange elever ender nemlig med at komme i erhvervspraktik på f.eks. mors arbejdsplads, i stedet for en virksomhed som beskæftiger sig med elevens interesser.
Så hermed også en opfordring til dig, hvis du læser som ejer/beslutningstager i en virksomhed – kunne I være villige til at lade elever søge erhvervspraktik hos jer? Så tag et kig på Elevpraktik.dk.
ArtiklerSalg af virksomhedSælgercases | ArtiklerSælgere på Saxis