Langt de fleste virksomhedsoverdragelser bliver gennemført som en overdragelse af aktiver.
Det kan skyldes flere forskellige årsager:
- Sælger har en enkeltmandsvirksomhed som ikke kan overdrages
- Sælger har gæld i virksomheden som køber ikke ønsker at overtage
- Køber har en interesse i at bruge et eksisterende selskab til aktiviteten
- Noget helt fjerde
Der er generelt flere små detaljer man skal være opmærksom på, når man overdrager aktiver end hvis man blot overdrager et selskab som ejer en række aktiver.
Jeg har i denne lille guide, valgt nogle af de vigtigste ting du skal være opmærksom på, når du overdrager aktiver.
Er der moms på prisen når man overdrager aktiver?
Der er mange elementer, som skal være på plads, inden en virksomhedsoverdragelse kan foretages momsfrit. Af de mere praktiske elementer er det vigtigt, at disse betingelser er opfyldt:
- Køber skal være momsregistreret.
- Skattemyndighederne skal inden for otte dage efter virksomhedsoverdragelsen have modtaget information om navn og adresse på den nye indehaver samt salgsprisen på de overdragne aktiver.
I henhold til selve virksomhedsoverdragelsen er der også nogle betingelser, som skal være opfyldt for, at overdragelsen kan foretages momsfrit:
- Virksomhedens aktiver, som er nødvendige for, at driften af virksomheden kan fortsætte, skal være en del af virksomhedsoverdragelsen.
- Sælger skal ophøre med at drive hele virksomheden eller den del af virksomheden, som er blevet overdraget.
- Køber skal have til hensigt at fortsætte driften af den hel eller delvis overdragne del af virksomheden.
Læs hele artiklen om momsfrihed ved virksomhedsoverdragelse her
Hvordan håndteres overdragelse af personalet?
Hvis der er ansatte i den virksomhed, hvis aktiver overdrages og disse ansatte skal fortsætte med at arbejde i den nye virksomhed som har overtaget aktiverne, skal der laves nye ansættelseskontrakter.
Dette kan selvfølgelig medføre lidt problemer i forhold til lønforhandling m.v. hvis man ikke allerede inden handlen gennemføres har afstemt disse ting med de ansatte.
Derfor er et godt råd, hvis der er ansatte i virksomheden, at køber sætter sig godt ind i de ansattes vilkår og aftaler med dem hvilke vilkår de vil have i den nye virksomhed.
Hvordan håndteres overdragelse af lokaler/lejemål?
Der er grundlæggende 2 forskellige scenarier mht. lokalerne.
Enten ejer sælger dem og sælger dem med i overdragelsen eller lejer dem ud til køber eller en helt anden efter overdragelsen.
Hvis sælgeren ejer lokalerne og skal overdrage en ejendom som ét af aktiverne i handlen, er det vigtigt at du sætter dig ind i reglerne omkring overdragelse af fast ejendom og tinglysning af ejendomsretten.
Det er et lidt indviklet område og det bedste for dig vil være, at rådføre dig med din advokat omkring hvordan du skal forholde dig til det.
Du kan evt. læse lidt mere om emnet på tinglysningsrettens hjemmeside – Klik her
Den anden mulighed er, at sælger har lejet sig ind hos en udlejer, hvilket vil medføre at køberen skal lave en ny lejeaftale med udlejeren. Udlejeren vil typisk være interesseret i at lave en ny aftale for at beholde lejeindtægten.
Husk at undersøge hvilken lejeaftale du kan få og få papir på det inden du køber virksomheden, så du ikke bliver overrasket og pludselig står uden lokaler efter overdragelsen.
Hvilke andre typer af aktiver findes der?
Man deler generelt aktiver op i to kategorier
- Anlægsaktiver: Denne type aktiver, kan deles op i materielle anlægsaktiver, immaterielle anlægsaktiver og finansielle anlægsaktiver. Anlægsaktiver er f.eks. bygninger og biler, ting sam danner rammerne omkring virksomheden.
- Omsætningsaktiver: Denne type aktiver er dem som skaber virksomhedens omsætning, det er f.eks. varelager og råvarer.