Blogindlæg af Kristoffer Hjerrild.
Jeg har været med til at udvikle mere end 200 webshops over de sidste 5 år med mit E-handelsbureau Magentoxperten.dk og har om nogen et godt overblik over, hvilke af de virksomheder vi har arbejdet med, der er blevet en succes og hvilke andre der er blevet en mindre succes. Alle vores kunder er forskellige og nogle har 10 siders plan klar, mens andre har 2 linjer. Selvom begge udgangspunkter er vidt forskellige, kan de begge blive en succes, men begge kan også fejle og det vil jeg fortælle dig mere om i dette blogindlæg.
Se alle webshops til salg på Saxis
Vilje – Det er de ekstra 10% der gør forskellen
Ikke overraskende er vilje et af de mest iøjefaldende punkter, da det er drivkraften bag enhver succes og her har jeg oplevet iværksættere og virksomheder med en enorm vilje til at lave en rigtig fed shop, hvor konceptet er knivskarpt og skal forenes med en super lækker e-handels løsning. Man kan mærke, når der er den ekstra vilje til at gøre en forskel og det en af de mest afgørende faktorer. Det er vigtigt at du mærker efter om du virkelig har viljen til at løfte den opgave, du har kastet dig i, da du jo også fremover skal drive en shop til dagligt. Her har jeg fx også oplevet virksomheder som har fået lavet en shop, fordi en samarbejdspartnere/leverandør eller lignende krævede det, hvilket kunne være med til at gøre at der ikke var en vilje til at performe, men mere en “tvang” til at løse en opgave i firmaet. Så her har det været helt afgørende med vilje til at gøre det!
Du skal som minimum bestå 1. Klasse i e-handel før du går i gang
Jeg har igennem årene arbejdet med alt fra it-nørder, der vidste mere end jeg gjorde, til personer der knap nok ejede en computer. Jeg har gennem årene mærket, hvor stor en hjælp det har været at have en basal forståelse for e-business. Fx hvad er en webshop egentlig, hvad er Magento for noget? Hvorfor Magento og ikke WordPress? Starter man bare en shop og så får man ordre? Hvad er SEO? Kan det ikke bare gøres på én gang? Hvad er Adwords og hvad er sociale medier og hvordan bruger man det?
Når jeg får disse spørgsmål må jeg indrømme, at jeg tænker at der er lang vej før, denne shop bliver en succes, da jeg ved der ligger en kæmpe opgave forude for vedkommende. Derfor er det ofte super fedt når kunder har haft en god grundviden, for både hjemmesiden og det omkring denne. Det har også gjort at kunden har haft en bedre evne til at vurdere, hvad der ville være det rigtige at gøre, da de måske har haft kendskab til nogle konkurrenter der gjorde noget smart eller noget helt andet, som på den ene eller anden måde tilgodeser dem.
Så hvis du står overfor at få lavet en webshop vil det være rigtig godt at købe et par e-bøger om webshops, SEO, Adwords, Konvertering osv. Derudover kan du supplere med kurser, der laves flere steder i landet.
Gør det du er bedst til, men vær ikke passiv
Ja jeg ved godt du måske har hørt det mange gange før, men før du springer videre til næste punkt har jeg en vigtig tilføjelse til dette. Jeg har ofte lavet opgaver hvor kunden har været ret passiv og blot lagt alt i hænderne på os og det er en farlig balance, for selvfølgelig skal man gøre det man er god til, men man skal ikke kaste alt fra sig, fordi man I virkeligheden er doven og/eller ikke har tid.
De kunder som har lyttet til vores råd og input, men samtidig har rodet med de små detaljer og tanker en sen nattetime, har været de fedeste at arbejde med, for de har i mange tilfælde kommet med input fra deres verden/branche og herefter har vi haft en god dialog som forenes på en super e-handelsløsning.
Så giv den max gas, men med fokus på det du er god til!
Læs også: Partnerskaber – en ofte overset vækstmotor
At åbne en webshop er kun det første skridt på vejen..
At bygge en fysisk butik betyder ikke at der kommer kunder dagen efter… Samme er gældende for en webshop. Der er stadig rigtig mange der tror at en webshop automatisk tiltrækker trafik og genererer ordrer fra start, men sådan er det på ingen måde.
At få lavet en webshop er blot det første skridt. Der ligger et fast kontinuerligt arbejde med at lave tilbud, nyhedsbreve, SEO, kreativ markedsføring for at kunne komme i mål med det, som du gerne vil.
På mange måder er det ligesom, hvis du åbnede en fysisk butik og skulle lokke kunder i butikken. Her har det været fedt, når jeg har arbejdet med virksomheder eller personer, der var med på at webshoppen kun var starten for der er altså stadig lang ved når shoppen er blevet åbnet.
Perfekt findes ikke
Jeg har så mange gange hørt “ja men det skal jo være perfekt før vi åbner” og det findes altså ikke!
Derudover er du så langt bagefter dine konkurrenter hvis du – undskyld det voldsomme ord – flueknepper dine webshop, i stedet for at få den åbnet.
Der vil altid være ting der kan være bedre og kan gøres bedre, men er det virkelig afgørende for en åbning om et billede, ikon, tekst, lille funktion eller lignende ikke er helt på plads? I de fleste tilfælde vil svaret være ”nej det er ikke afgørende!”. Selvfølgelig skal der ikke være alvorlige fejl og mangler, men er de små detaljer afgørende for dine kunder?
Et godt eksempel på dette er min webshop winkwink.dk som blev åbnet 1. December 2013. Jeg besluttede mig for at lave winkwink.dk i slutningen af august og skrev herefter en 3 måneders plan fra 1. September til 1. December og da siden blev åbnet, var der da en hel del funktioner undervejs vi havde valgt fra, da vi ikke kunne nå det og der var da også nogle funktionelle og visuelle elementer der kunne blive bedre, men det lavede vi blot i version 2 som blev lavet et par måneder senere. Siden så ikke ufærdig ud, men der var nogle ændringer, som blev tilføjet løbende
Så evt. gør ligesom jeg og lav en realistisk plan fra fx 1. April til 1. Juli, hvor du får skrevet ned hvad der skal nås, hvornår det skal gøres osv.
Koncepter der holder
Det kan være du har vilje, du ved lidt om e-handel, du ved det ikke skal være perfekt og at webshoppen blot er starten, MEN det nytter ikke særlig meget hvis dit koncept ikke holder og her må jeg da indrømme at det er sket at jeg har været lidt skeptisk om nogle shops havde et eksistensgrundlag. Jeg har altid gjort meget i at spørge ind til og få en snak om konceptet og det samme skal du selvfølgelig også spørge dig selv om. Giver det mening at sælge borde og sokker det samme sted? Eller er det fremtiden? Jeg har selv gennem de sidste par år startet mange forskellige projekter og her gik jeg i gang med projekter som jeg fandt ud af ikke havde et eksistensgrundlag, da det var for niche-præget, konkurrencen har været for stor eller lignende. Det er det selvfølgelig altafgørende at lave research og spørge sit netværk, venner og webbureau om input, for du kommer ikke særlig langt hvis du prøver at sælge en Lada til Ferrari
Jeg håber du kan bruge mine erfaringer hvis du står overfor et nyt webshop projekt og husk at selvom at selvom det kan virke som en stor mundfuld er det bare at gå i gang hvis du brænder for at være webshopejer
Læs også: Kristoffer smider underbukserne og kaster sig over sexlegetøj
Interviews Og Gæsteblogs