Velkommen til det første blogindlæg i en serie, der kommer til at handle om supply chain. I dette første blogindlæg vil der være lidt introduktion, samt generelt om supply chain.
Læs også: 10 trin: kom godt igang med din nye virksomhed!
Supply chain – et stærkt konkurrenceparameter!
Supply chains – eller forsyningskæder på dansk – binder alle leddene i din virksomheds værdikæde sammen og udgør derved en bærende del af enhver virksomhed. Uanset om du sælger et fysisk produkt eller en service, løber din virksomheds kerneydelse gennem din supply chain på tværs af virksomhedens værdikæde, indtil den ender ved kunden. Og det er lige præcis kunden, vi skal have fokus på, når vi trimmer supply chains. I de fleste virksomheder ligger der nemlig et enormt uforløst potentiale i at optimere og vedligeholde en trimmet supply chain, uanset branche.
Med de rette øjne på din supply chain kan du bl.a. opnå klare økonomiske besparelser, der er til at mærke for enhver iværksætter. Også gennemløbstiderne for dine produkter og services vil kunne kortes ned og derved tilføje mere værdi for dem, som det hele handler om: dine kunder!
Men har du nogensinde tænkt på din supply chain som en metode til at differentiere dig fra dine konkurrenter?
I dette og de følgende blogindlæg vil jeg tilbyde dig som iværksætter en guide til at trimme din virksomheds supply chain. Du vil få udpeget konkrete forretningsområder i din virksomhed, som du med fordel kan overveje at trimme – og hvordan du kan gøre det. Jeg vil også give mit bud på, hvordan fremtidens supply chains bliver det konkurrenceparameter, der adskiller de succesfulde iværksættere fra alle de andre – og guide dig til at udnytte det!
Jeg har selv bygget en hel virksomhed op på en optimalt trimmet supply chain, hvilket endte i et succesfuldt salg, som du kan læse mere om her.
I dette første indlæg får du et crash course i hvad supply chain er for en størrelse og hvorfor du kontinuerligt bør give denne forretningsdisciplin fokus.
Læs også: Succes med webshop uden produktkendskab
Trim dine processer
At kunne håndtere supply chains optimalt må efterhånden betragtes som en forretningsdisciplin på niveau med de øvrige i enhver virksomhed, og i takt med den stadigt hårdere konkurrence mellem virksomheder, bliver du som iværksætter nødsaget til at tænke i nye baner. Og hvorfor ikke starte med det grundlæggende fundament for en velsmurt forretning: dine processer!
Prøv engang at betragt din egen virksomhed som en kæde af sammenhængende processer, der alle er livsnødvendige for at du kan levere netop dit produkt eller service til kunden. Ofte skaber en grafisk opstilling af virksomhedens processer et godt overblik, så det kan du indledningsvist give dig i kast med. Overvej derefter hvilke processer du bruger mest tid på, og om du reelt vil kunne skære nogle fra, uden at dine kunder ville blive påvirket af det? Her kan det være en støtte at betragte dine processer fra et kundeperspektiv: hvilke processer skaber reel værdi for dem?
Du er nu godt i gang med at kortlægge din virksomheds værdikæde, hvilket er en forudsætning for efterfølgende at kunne trimme din supply chain.
De fleste virksomhedsejere jeg taler med bliver overrasket over hvor mange processer og delprocesser der egentlig indgår i deres egen virksomheds værdikæde, for at de kan levere deres ydelse til kunderne. Hvad enten du aldrig har betragtet din virksomhed som en kæde af processer, eller står overfor at skulle opbygge din næste virksomhed, så tænk i processer og trim hver enkelt af dem fra starten af, så du i hver proces kun foretager dig noget, der skaber reel værdi for dine kunder. Jeg møder flere virksomhedsejere, som eksempelvis bruger tid på at finpudse kommaer og ordlyden i deres interne beskrivelser af arbejdsgange, fordi man tror det vil forbedre kvaliteten af produktet væsentligt, men ofte er det mere for virksomhedens egen skyld end kundens – og så skaber det ingen værdi og skal skæres væk!
Når du har opstillet din virksomheds processer er du klar til at analysere og trimme din supply chain. Det er som bekendt den, der binder alle processerne i din virksomheds værdikæde sammen, og det er den, som kan enten koste eller spare dig både tid og penge!
Christian Møller arbejder professionelt med logistik i en stor dansk virksomhed. Hans fokus er på at trimme virksomhedens supply chain og kontinuerligt sikre optimale logistiske vilkår for virksomhedens operationer.
Han har endvidere en baggrund som iværksætter med møbelkonceptet Refurnit.dk, som nu er solgt til en ny ejer, men stadig baserer sig på en optimalt trimmet supply chain. Christian bruger bl.a. sin viden og erfaringer fra disse stillinger til at rådgive SMV’er og iværksættere i at trimme deres supply chains og derved differentiere sig fra dereskonkurrenter.
For feedback og øvrige henvendelser kan Christian Møller kontaktes via Linkedin: dk.linkedin.