Virksomhedssalg online er ikke det samme som virksomhedssalg offline. For mange kan det måske lyde lidt sært at sætte sin virksomhed til salg på nettet, og for mange vil det også kun være noget man prøver en enkelt gang. Jeg vil nu guide dig uden om de faldgrupper der kan være.
Helt generelt kan man sige at den afgørende forskel er, at når du sætter en virksomhed til salg online, er du i langt højere grad i sælgerens rolle end hvis du sælger den offline, f.eks. til en medarbejder eller en konkurrent. Det vil sige at du skal forsøge at skabe noget opmærksomhed, og folk er langt mere indstillet på bare at gennemse en liste af emner.
Det vil altså sige at hvis der er noget på salgsopslaget der ikke lige er som køber gerne vil have, så går de bare videre, da mulighederne er så mange. Man vil altså ved at undgå disse 3 fejl kunne skaffe meget mere opmærksomhed omkring sin virksomhed.
Læs også: Derfor skal du bruge en advokat til overdragelseskontrakten
1. Du har ingen billeder på
Problem:
Det første og største problem med virksomheder der er sat til salg online er, at der ikke er billeder på salgsopstillingen. Det betyder, i sagens natur, at opslaget/annoncen er alt for let at overse, og der er mange virksomheder til salg. Du kender det selv, både fra sociale medier, men også fra medier hvor du skal købe noget. Om det så er en bil eller noget andet, så er det bare de opslag med billeder der får opmærksomheden.
Løsning:
Årsagen til at der ikke er billeder på, er mange gange at det er fordi sælger vil være anonym. Jeg er alligevel af den overbevisning at det, inden for rimlighedens grænser, stort set er ligegyldigt hvad der er på billederne. Det vil sige at selv et billede inde fra kontoret, af et af produkterne, eller sågar et lille snapshot fra Google Analytics vil kunne gøre en stor forskel.
2. Du sætter prisen for højt
Problem:
Den største faktor til at skræmme potentielle købere væk fra din annonce er prisen. Som nævnt ovenfor er folk mere i et mindset hvor de kan vælge og vrage, fordi mulighederne er så mange. Det vil altså sige at hvis de sider og bladre igennem en masse virksomheder, og de falder over en der ser interessant ud, men prisen ikke passer, vil de blot kigge videre.
Løsning:
Det er jo indlysende at løsningen på en for høj pris er at sætte prisen lavere. Læs mere om hvordan du sætter prisen rigtigt her.
Dét alene kan dog ikke gøre det, det er klart mest effektivt i kombination med de andre tips i artiklen, da det alt sammen er noget der vil skabe opmærksomhed, og dermed vil prisen blive budt op, pga. det større antal interesserede.
3. ”visningerne kommer af sig selv”
Problem:
Som iværksætter ved du med garanti allerede, at kunderne ikke kommer af sig selv. Alligevel oplever vi at virksomhedsejere, der gerne vil sælge, ikke gør ret meget for at skabe opmærksomhed omkring deres salgsopslag. Det gode ved onlinemedier er jo at, det man ligger op er tilgængeligt for alle. Det kræver ikke ret meget at få visningstallet til at stige.
Løsning:
Løsningen på tredje og sidste problemstilling er naturligvis en kombination af alle tre, men for at være helt konkret, så kan en simpel deling på de sociale netværk være nok til at skaffe de nødvendige visninger og henvendelser.
Ønsker du ikke at dit netværk skal vide at du har en virksomhed til salg, kan du evt. tale med en eller flere personer fra dit netværk du stoler på, om at de skal dele annoncen via deres profil.
Læs også: 7 Tiltag, der øger din virksomheds værdi (markant)
Faglige ArtiklerHjælp til sælgerVærktøjskassen