Søgemaskineoptimering er et fuldstændig uundgåeligt emne for dig der arbejder med et online medie. Hvad enten det er en webshop, blog eller andet internetbaseret medie, er det noget der spiller en stor rolle for mediets succes. Her får du en begynders guide til SEO, af SEO-ekspert Lars Skjoldby
Jeg hedder Lars Skjoldby og jeg har virksomheden Skjoldby & Co hvor vi hjælper virksomheder med bl.a. søgemaskineoptimering. Derudover har jeg et mentor forløb hvor jeg underviser og guider selvstændige i samtlige discipliner inden for søgemaskineoptimering, så de selv kan lære at komme til tops i Google.
Læs også: Undgå at spilde penge på Google Adwords
Handling er den vigtigste SEO faktor
Mit motto er at ”handling er den vigtigste SEO faktor”. Det kan godt være det lyder søgt, men lad mig forklare hvorfor den er så vigtig:
Der er ikke en decideret drejebog for at få SEO til at fungere. Der er selvfølgelig nogle retningslinjer og best practices, som man kan forsøge at opnå (nogle af dem skal jeg nok komme ind på).
Men der er også rigtige mange variabler inden for SEO. Både afhængigt af din branche, men også afhængigt af din person og dine kompetencer.
Så SEO bliver en proces, hvor du tester ting af. Og lægger du en arbejdsindsats i SEO-arbejdet får du helt automatisk testet mange flere ting af og du lærer:
– Hvad der virker for dig.
– Hvad der kan betale sig at bruge tid på.
– Hvordan er dine kunders adfærd.
– Hvordan kunderne søger særligt op til et køb.
– Og vigtigst: Hvad der skal til for at opnå resultaterne.
Sidstnævnte er der rigtig mange iværksættere der ikke når. Måskefordi de læser mere end at handle.
Så når du er færdig med at læse den her artikel, så handler du på minimum en af de ting, jeg har fortalt dig om her. Deal?
Gør dine sider interessante
Søgemaskineoptimering starter på din side. Onpage som man siger. Det er altså de elementer på din hjemmeside, som påvirker placeringerne i søgemaskinerne.
Når du skal optimere onpage, så starter du med dit søgeresultatet.
Det består som minimum af tre elementer: Sidetitlen, adresselinjen og meta-beskrivelsen.
Sidetitlen er det vigtigste element at arbejde med i onpage SEO. Her skal du sørge for at have dit søgeord i, gerne så tidligt så muligt i sidetitlen.
Adresselinjen er også en rangeringsfaktor, men undgå at proppe for mange ord ind i den. Gør den i stedet kort og præcis, samtidig med den appellerer til brugeren og giver et indblik i hvad den pågældende side handler om.
Det kan sagtens lades sig gøre ved at bruge en 2-3-4 ord.
Meta-beskrivelsen er ikke nogen direkte rangeringsfaktor. Google kigger altså ikke på hvilke søgeord du skriver her. Men meta-beskrivelsen er der hvor du kan gøre dit søgeresultat endnu mere interessant og støtte op om din sidetitel og adresselinjen.
Så brug meget gerne dit søgeord alligevel, så brugeren kan identificere søgningen med dit resultat.
Fortæl også hvad brugeren kan forvente på din side. Skriv hvorfor man skal vælge dig.
Når du har optimeret søgeresultatet, skal du optimere dit indhold.
Google ved kun, hvad din side handler om ud fra din tekst. De er (endnu) for dumme til at gætte sig frem og kan ikke læse mellem linjerne som vi to for eksempel kan.
Og det er lige præcis her at de fleste iværksættere falder i. De aner ikke hvad de skal skrive om og derfor bliver deres tekster ikke optimerede.
Sørg først og fremmest for at din overskrift indeholder søgeordet.
Dernæst så beskriv dit produkt eller din ydelse grundigt, så du får gode unikke tekster på din side. Det handler altså ikke om at proppe søgeordet ind så mange gange så muligt, men om at uddybe produktbeskrivelsen. Det kan du nemt gøre ved at besvare disse fem spørgsmål:
– Hvad er det, du handler med?
– Hvem er det, der har behov for det?
– Hvornår ved man, at man har behovet?
– Hvorfor er det, folk skal købe det?Hvad vil kunden ellers vide?
Selv på helt simple produkter, kan disse spørgsmål hjælpe dig til at skrive gode unikke tekster på din hjemmeside.
Der er selvfølgelig mange andre ting du kan optimer på din side, men gør du dig umage på de her punkter, så er du kommet væsentligt længere end de fleste af dine konkurrenter.
Men dit arbejde stopper ikke her.
Læs også: 5 måder at fordoble din passive indkomst
Få de eksterne vitaminindsprøjtninger
Selvom du har gjort dit til at skrive unikke tekster, er det ikke helt nok. For du er jo nok ikke den eneste som tilbyder dét du tilbyder.
Derfor kigger Google også på hvor vigtig du er. Det måler de ud fra hvem der linker til dig. Links er altså en form for anbefalinger, som kan vægte forskelligt afhængigt af hvem der anbefaler dig.
Og det er altså ikke så svært som det måske lyder. Du kan f.eks. nemt få links fra dine leverandører. Det både være produkt leverandører, men også dem som leverer serviceydelser som bogholderi, revision osv. Vurder alle dem du har fået en faktura fra det seneste år.
Når du har været leverandørerne igennem, så kigger du i dit netværk. Find dem som har blogs, inden for emner der relaterer sig til det, du arbejder med. Kontakt dem og spørg om muligheden for at gæsteblogge.
Her kan jeg anbefale, at du pitcher to-tre ideer til overskrifter og fortæller hvad personens læsere kan få ud af dit indlæg. Tilbyd også at du skubber gæsteindlægget ud til dine følger på sociale medier.
Har du ikke netværket, så er det måske her du skal starte, når du er færdig med at læse den her artikel. Brug Amino, LinkedIn, Facebook eller andre steder til finde og opbygge relationer.
Så vi slutter hvor vi startede: Det er handling, der giver dig gode placeringer i Google. Gør nu noget allerede nu.
Læs også: Hvorfor nogle webshops bliver en succes og andre ikke
Faglige ArtiklerInterviews Og GæsteblogsVærktøjskassen