Den største betænkelighed der er ved at skulle investere i en virksomhed er naturligvis; Er det en god investering? Hvordan sikre jeg mig at jeg ikke bliver snydt? I følgende artikel vil jeg give nogle gode tips til at undgå et økonomisk tab i forbindelse med virksomhedsopkøb.
1. Tror du på projektet?
Mange iværksættere jagter drømmen om millionerne, men som mange af jer nok har måtte se i øjnene kommer de ikke af sig selv. Det kræver rigtigt mange timer med hårdt arbejde, og det er ikke noget man kan holde til i længden hvis man ikke vitterligt tror på projektet, så det er derfor første spørgsmål du skal stille dig selv. Tror du selv på det?
Læs også: Earn-out-aftale: En finansieringsmodel for virksomhedsoverdragelser
2. Har du hvad der skal til?
Dette spørgsmål er lidt i forlængelse af det forrige. Én ting er om du tror på projektet, noget andet er om du er villig til at ofre det der skal ofres for at projektet bliver til det du gerne vil have. Det afhænger jo meget af dine egne forventninger. Hvis du gerne bare vil have en stabil indkomst der ikke behøver at være i millionklassen, og gerne vil have den eftertragtede frihed og være din egen chef, behøver det ikke nødvendigvis at kræve så meget.
Hvis du derimod drømmer om at overtage verden, kræver det en lidt anden arbejdsindsats. Har du gjort op med dig selv og dine nærmeste om det er det der er det rigtige for dig?
3. Forstår du forretningen?
I sagens natur er det en absolut nødvendighed at du forstår forretningen, men også kunderne. Du kan måske leve i nogle år af de tiltag som sælger har lavet, men for at kunne lave nye tiltag og innovere produktet er du nødsaget til at forstå dine kunder og deres behov.
4. Hvorfor startede virksomheden, i begyndelsen?
Løser virksomheden et reelt problem for kunderne, eller gør den noget nemmere? Spørg gerne ind til sælger omkring hvad der fik ham/hende til at tænke at denne virksomhed havde noget nyt, som verden havde brug for. Her vil du typisk kunne høre på sælger om virksomheden blev startet for at tjene lidt hurtige penge, eller om det var fordi der var en passion og et drive til at gøre tingene ordenligt.
5. Er der en dokumenteret efterspørgsel?
Kan sælger bevise at der er efterspørgsel efter produktet? Det kan enten være ved markedsundersøgelser eller blot ved tidligere salgsstatistikker.
6. Betaler virksomheden regningerne til tiden og betaler kunderne til tiden?
Det er i sagens natur vigtigt at virksomheden har et sundt cashflow. Det siger rigtigt meget om en virksomhed, hvordan cashflowet er. Hvis der ikke er styr på cashflowet er der en god sandsynlighed for at der er flere ting der ikke er som de skal være.
7. Hvad er virksomhedens claim to fame?
Sælger skal meget gerne kunne beskrive virksomhedens eksistensberettigelse på stedet når du spørger. Der er som regel en meget god indikator hvor gennemtænkt forretningsmodellen er. Helt kort, hvad gør virksomheden som resulterer i at kunderne vælger den frem for andre virksomheder?
Læs også: Ejerskifte af webshop
8. Hvordan er den økonomiske situation?
Det er et absolut must og måske også en selvfølge for mange af jer, at se nogle økonomiske nøgletal inden man kan vurdere om det er en god investering, men ikke desto mindre er det noget vi jævnligt hører folk sige at de ikke har helt styr på. Så det er altså en klar opfordring, både til købere og sælgere, at være forberedt på at kigge nøgletal igennem inden der underskrives kontrakt.
9. Har virksomheden de nødvendige bevillinger og tilladelser?
Selvom det måske kan lyde som en selvfølge at værtshuset har alkohol bevilling, hører vi altså en gang i mellem om at det ikke er tilfældet. Derfor: gå med livrem og seler, og bed om at se de relevante bevillinger og tilladelser for netop den pågældende branche.
10. Er du kritisk overfor de oplysninger du får?
Husk på at sælger er sælger og dermed sandsynligvis vil, bevidst eller ubevidst, være partisk, og måske få det hele til at lyde 10% bedre end det er. Derfor er det vigtigt du altid skal tage informationerne med et gran salt, og forholde dig kritisk til det du får afvide. Bed om at se tal, grafer og sammenhænge der er objektive.
Følger du alle 10 råd, har du i hvert fald mindsket chancen for ubehagelige overraskelser.
Læs også: 10 trin: Kom godt igang med din nye virksomhed
Faglige ArtiklerHjælp til køberVærktøjskassen