Influencer marketing er fortsat populært, og hvis influencers ikke allerede er en integreret del af din marketing- eller kommunikationsstrategi, er det måske på tide at genoverveje det. Det kan nemlig være super effektivt, hvis du har den rette tilgang.
Jeg kommer her med 6 taktikker til, hvordan du kan få succes med din influencer marketing.
1. Find et mål
Du skal som det første finde ud af, hvad dit mål er med influencer marketing. Er det f.eks. med henblik på at brande virksomheden eller produktet, eller er det for at opnå direkte slag? Er det langsigtet, eller er det lige nu og her? Kampagnens rammer skal altså sættes fra start. Begge taktikker er effektive, men det er vigtigt, at du fra start gør det klart, om du vil gå med den ene eller den anden strategi, så dig og influenceren er på samme bølgelængde.
2. Definér dit brand & målgruppe
Her skal du være skarp på, hvad virksomheden repræsenterer. Du skal blandt andet have defineret din målgruppe, målgruppens demografiske træk m.m. Du skal altså finde ud af, hvem jeres primære kunde er. Hvis du har Google Analytics tilkoblet, er det muligt at gå ind og se alt data. Herunder kan du f.eks. se demografi i form af køn, alder og interesser på de besøgende og handlende. Herudfra kan du få et klart billede af, hvem din primære målgruppe er, uden du behøver at skulle bruge alt for meget tid på at teste og analysere. Du finder disse data på Google Analytics –> målgruppe –> demografi.
3. Udvælg de rigtige influencere
Når man har fået defineret ovenstående, kan du begynde at matche det op med influencernes demografi. I udvælgelsesprocessen skal du desuden i højere grad kigge på, hvad det er for nogle følgere, influencerne har og i mindre grad på, hvordan influencerens feed ser ud. Det starter med følgerne, og det er vigtigt at kigge på, hvor følgerne er henne i deres liv i forhold til, hvorfor de har valgt at følge den pågældende influencer. Hvis man har en influencer, der f.eks. har børn og lever et ret normalt liv, kan man ofte regne med, at følgernes liv på en eller anden måde minder om influencerens, eller at det er et liv, som folk selv ønsker at opnå. Så det starter altså med et demografisk match mellem de to.
Det er desuden vigtigt, at man ikke udelukkende kigger på, hvor mange følgere influencerne har men i stedet fokuserer på, hvor mange eksponeringer og rækkevidde, de har. Det plejer at være nogle parametre, der fortæller om, hvor stærk influencerens engagement egentlig er.
Der er nemlig ingen sammenhæng mellem, hvor mange følgere man har som influencer, og hvor meget man kan sælge – det handler om, hvor langt de når ud. Der findes influencere med 10.000 følgere, der kan sælge meget, og der findes også influencere med 100.000 følgere, der slet ikke kan sælge.
4. Hav styr på betalingsmodellen
Det næste skridt er, at du skal finde ud af, hvad du vil betale, og hvordan du vil betale influenceren. Her kan du f.eks. vælge at betale up-front, køre den performancebaserede model, som vi gør hos Make Influence (læs mere her), eller du kan mixe de forskellige betalingsformer alt efter, hvilken influencer der er tale om. Her er det vigtigt, at der forhandles en eller anden deal, der giver mening i forhold til din likviditet. Det er vigtigt, at virksomheden sætter det benhårdt efter deres dækningsbidrag og ikke tænker så meget på at skulle gøre sig attraktive over for influenceren. Det er nemlig langt hen ad vejen brandet og ikke indtjeningsmuligheden, der skal sælges til influenceren.
5. Giv influenceren frie tøjler
Det er vigtigt, at du giver influenceren lov til at være kreativ. Du bør ikke sætte en masse krav til influenceren – At de f.eks. skal slå content op på en bestemt måde, på et bestemt tidspunkt, eller at de skal skrive noget bestemt. Fordi på den måde tager du det kreative og innovative ud af influencerens medier, og dét der egentlig virker i influencer marketing, det er, at influenceren med sit eget sprog og i sine egne settings får lov til at influere de følgere, hun/han har. Hvis du som virksomhed går ind og dikterer, hvordan influenceren skal gøre det, så lurer følgerne meget hurtigt, at det er reklame, fordi influenceren måske ikke agerer, som han/hun normalt gør.
Så det er meget vigtigt, at du som virksomhed bakker tilbage og lader influenceren gøre sit. Selvfølgelig er det fint at lave nogle retningslinjer for, hvad de ikke må – f.eks. hvis der er noget bestemt, der kan risikere at skade dit brand. Men det bedste er, hvis du undgår at stille for mange krav.
6. Behandl dine influencere som unikke individer
For at holde på de gode influencere er det vigtigt at tilbyde noget unikt til dem og deres følgere. Det kan f.eks. være en unik rabatkode, eller at de får lov til at vise en ny kollektion frem før andre. På den måde giver du influenceren en ekstra belønning, hvilket kan resultere i et langt og mere givende samarbejde.
Desuden er det også vigtigt at have en god kommunikation influencer og virksomhed imellem. Du arbejder ikke bare med en Facebook annonce her – det er mennesker, du har med at gøre, og det er derfor vigtigt at få skabt en god relation for at få større succes med samarbejdet.
Hvis du vil vide mere om performancebaseret influencer marketing, og hvordan det kan gavne din virksomhed, så kan du læse meget mere på makeinfluence.com. Make Influence er en datadrevet platform, hvor alle virksomheder har mulighed for at arbejde med influencer marketing baseret på resultater og gennemsigtighed.
ArtiklerFaglige ArtiklerMarkedsføring