5 tips til at skrive den perfekte pressemeddelelse – Christian Fuglsang Pedersen
Nyhedsværdi og aktualitet
Du skal først og fremmest finde den rette historie til din pressemeddelelse. Dette kan måske lyde simpelt, men det er ikke nødvendigvis. Det kan være let at finde en historie du gerne vil dele, men er det nu også den rette historie? Sagt på en anden måde. Har din historie nyhedsværdi og er den aktuel for andre end dig selv? Hvis den ikke er aktuel for andre end dig, ja så har den nok ikke kvalitet til at gå hele vejen.
Afklar dit formål
Hvad ønsker du at få ud af din pressemeddelelse? Der kan være flere årsager til, at du ønsker dele en historie. Du ønsker måske at gøre opmærksom på et strategisk opkøb du har gjort? Måske ønsker du at annoncere lanceringen af et nyt produkt? Hvad end dit formål er, så er det vigtig at få det afklaret, for kun derved kan du give din pressemeddelelse den rette vinkel.
Skab den rette vinkel
Efter du har fundet den rette historie at dele og du har fået afklaret dit mål med pressemeddelelsen, kan du arbejde med den vinkel som skaber den røde tråd i din pressemeddelelse. Dette er derfor essentielt i opbygningen af din historie. Udfordringen er ofte at gøre din vinkel afgrænset og skarp. Hvis ikke du har styr på dette, risikerer du blot at gøre din historie og dit formål uklar for læseren.
Definér din målgruppe
Et andet væsentligt element er din målgruppe. Først og fremmest skal du spørge dig selv, hvem din målgruppe er? Målgruppen er nemlig afgørende for hvordan sproget og ordvalget i din pressemeddelelse skal være, men det er også vigtigt i forhold til hvilket medie du gerne vil ramme. Hvis din målgruppe eksempelvis er interesseret i tech-nyheder og det medie du gerne vil ramme bringer netop tech-nyheder, så ved du hvilke ”fagtermer” du kan og må bruge. Du kan dermed sikre dig at du taler til målgruppen og ikke over eller forbi målgruppen.
Et billede siger mere end 1000 ord
Et sidste element som intet har med skrivekundskaber at gøre, er et skarpt og ikke mindst relevant billede, som du kan bruge i pressemeddelelsen. Det er vigtigt at billedet kan illustrerer og underbygge den vinkel, som du gerne vil fremhæve og det er dermed ikke nok, blot at have et generisk billede du kan bruge i alle henseender. Derfor bør du også prioritere tid og ressourcer på denne del.
Dette blogindlæg er skrevet af Christian Fuglsang Pedersen fra www.vigilant.dk
ArtiklerDrift af virksomhedFaglige ArtiklerMarkedsføring