Når du skal igang med at sælge din virksomhed, er det vigtigt, at du har et realistisk billede af hvordan potentielle købere vil se på den
De potentielle købere du kommer i kontakt med, vil være meget kritiske. Det er de fordi det er en stor risiko, at købe en virksomhed og de vil gerne sikre sig, at de ikke tager den forkerte beslutning.
Der er mange ting der kan afskrække købere eller gøre, at de synes din virksomhed er mindre værd. Her i artiklen vil jeg komme ind på nogle af de mest gennemgående faktorer.
#1: Lavt overskud
Generelt vil den person der køber din virksomhed gerne have, at virksomheden vokser efter købet. Dette kræver at der genereres noget overskud som kan geninvesteres i virksomheden.
Hvis ikke der er et overskud, skal køberen have yderligere penge op af lommen for, at investere i vækst, det vil som regel være ensbetydende med, at de vil betale mindre for din virksomhed.
#2: Betalt omsætning
Noget af det vigtigste for en køber, er at fremtidsudsigterne for virksomheden er gode. Derfor vil køberen ofte kigge efter om der er mange tilbagevendende kunder.
Tilbagevendende kunder er vigtige fordi de ikke koster lige så meget som nye kunder. At skaffe nye kunder er som regel det dyreste for en virksomhed og det er her begrebet “betalt omsætning” kommer ind i billedet.
Hvis du ikke har formået at skabe en virksomhed hvor kunderne vender tilbage eller hvor du får mange henvisninger af kunder som følge af tidligere kunders gode oplevelser, men du derimod konstant er nødt til at “købe” nye kunder, så er fremtiden for virksomheden langt mere usikker.
Vi har hos Saxis ofte set virksomheder, der kunne fremvise en flot vækst, men hvis marketing budgettet følger fuldstændig samme trend, giver det ikke et stort løft i salgsprisen.
#3: Høj udskiftning af medarbejdere
Medarbejdere der kender virksomheden og kunderne godt er meget værdifuldt for en køber.
Når man overtager en virksomhed, er den første og vigtigste opgave at sætte sig ind i, hvordan virksomheden fungerer, så man kan lægge en god plan for fremtiden.
Denne opgave bliver meget lettere, hvis der er ansatte i virksomheden, som kender den rigtig godt og derfor kan forklare og “oplære” den nye ejer i alle facetter af virksomheden.
Det er én grund til, at en høj udskiftning i medarbejderne trækker ned i værdien af din virksomhed.
En anden grund er, at det er dyrt at ansætte og oplære nye ansatte. Jo længere tid du kan beholde en ansat, jo mere selvkørende bliver den ansatte og jo mere værdi kan den ansatte dermed bidrage med i virksomheden.
Det er derfor vigtigt at du skaber en kultur og et arbejdsmiljø som gør, at dine medarbejdere trives og har lyst til at blive i virksomheden i mange år. Det hæver nemlig salgsværdien den dag du gerne vil sælge virksomheden.
#4: Afhængighed af ejeren
Hvis du som nuværende ejer af virksomheden er essentiel for, at virksomheden kan fungere og skabe de resultater du godt kunne tænke dig, så bliver det svært at sælge virksomheden.
Du skal helst have en virksomhed, der kan køre uden dig, på det tidspunkt hvor du vil sælge den, hvis du skal have den solgt til en god pris.
Det skyldes at det er omkostningstungt for den nye ejer, at lære sig selv, eller en anden op så de kan erstatte dig. Det er bedre hvis virksomheden blot kan køre videre, med de ansatte der allerede er der.
En potentiel køber, kan måske også være bekymret for om virksomheden overhovedet kan drives videre uden dig, hvis du spiller en meget essentiel rolle og usikkerhed er altid forbundet med lavere salgspris i et virksomhedssalg.
ArtiklerFaglige ArtiklerHjælp til sælgerKøb og salg af virksomhederSalg af virksomhedVærktøjskassen