Triathlonshop.dk - Sportsbutik / Webshop med fokus på triathlon sporten - Omsætning 1.207.000 kr. i 2019
Triathlonshop er en webshop med showroom som har eksisteret i 6 år og er en stærk forhandler på markedet inden for triathlon sporten. Triathlonshop vækster år for år og har stadig masser af udviklingsmuligheder for den/de helt rigtige købere.
Triathlonshop sælger kun high-end produkter fordi kvalitet er vigtigere end kvantitet. En stor kundekreds er fra København og Nordsjælland hvor rådighedsbeløbet hos danskere bare er højere.
Triathlon bliver større og større som sport og når Tour de France rammer Danmark i 2021 vil det unægtelig give et boost til cykelsporten, hvor Triathlonshop også er stærk forhandler, på samme måde som da HKH Kronprins Frederik gennemførte IM Cph i 2013, hvilket gav et stærkt 2013 og 2014 salgsår.
Økonomiske nøgletal
Vi har opsat følgende nøgletal som giver et hurtigt overblik over omsætning og DB:
2015
Omsætning 796.000 kr.
Vareforbrug 654.000 kr.
Dækningsbidrag 142.000 kr.
2016
Omsætning 827.000 kr.
Vareforbrug 661.000 kr.
Dækningsbidrag 166.000 kr.
2017
Omsætning 836.000 kr
Vareforbrug 883.000 kr
Dækningsbidrag -47.000 kr
2018
Omsætning 893.000 kr
Vareforbrug 825.000 kr
Dækningsbidrag 68.000 kr
2019
Omsætning 1.207.000 kr.
Vareforbrug 883.000 kr.
Dækningsbidrag 324.000 kr.
2020 (foreløbigt - opdateret 26/11-2020)
Omsætning 1.345.000 kr.
Vareforbrug 1.090.000 kr.
Dækningsbidrag 215.000 kr.
Webshoppen havde i 2018 totalt 1.345.000 viste sider fordelt på 840.000 besøgende. Fordelingen af trafikken kommer 50% fra organiske søgninger (bl.a. Google Shopping), 30% fra betalte annoncer, 15% fra sociale medier og 5% fra andre kanaler. 47% af de besøgende benytter mobil, 41% benytter computer og 12% benytter tablet.
Produktet
Triathlonshop sælger high-end og kvalitetsprodukter til Triathlon sporten, men lige så individuelt til svømme, cykling og løbesport. Rådgivning indenfor triathlon og våddragt salg er ekstremt vigtigt for at kunne fastholde og udvide kundekreds hele tiden.
Markedsføringskanaler
I forretningsdelen forefindes i dag følgende:
- Detail Webshop www.triathlonshop.dk
- Facebook side med ca. 3.400 følgere
- Facebook gruppe med ca. 4.300 følgere
- Instagram side med 300 følgere
- Mailchimp konto med ca. 1.600 nyhedsbrev modtagere
- Google Business, Google Adwords, Google Analytics, Google Merchant (Shopping)
TS har ingen eneret ift. salg men er største forhandler af Orca i Danmark. Derudover føres ca. 120 brands fra 25-30 distributører i primært Danmark og nogle få med direkte import. TS er import registreret hos Skat og kan importere fra hele Europa.
Der er fragtaftaler med 2 nationale store fragt partnere på markedet samt 2 internationale.
Regnskabssystem er Dinero. Der er indløsningsaftale på webshop med Clearhaus og Quickpay.
Der er aftale med Resurs Bank, for hurtige lån til kunder. Chatbot software fra Zendesk så kunder kan serviceres, hvilket er differentieret kontra konkurrenter.
Der har ikke være faste åbningstider i showroom, men mange kunder ønsker at komme forbi, se, prøve og handle og det er sket ved aftalte tider.
Erhvervskonto kan ikke overtages og skal skabes af køber selv. Mailchimp er primær kanal for udsendelse af nyhedsbreve og Facebook er brugt som salgskanal med Google Shopping og Adwords.
HotJar er benyttet sammen med Google Analytics til tracking af kundeadfærd.
Der er 2 faktorer som afgør TS’s fremtidige dækningsbidrag. Det ene er varelager som efterhånden er opbygget i tilfredsstillende niveau, hvilket betyder færre indkøb i kommende år og dermed mindre vareindkøb. For det andet et øget salg via Amazon som vil øge omsætning betragteligt. Amazon vil dermed betyde øget vareforbrug igen, men den øgede omsætning muliggør at større dækningsbidrag allerede i 2019 regnskabsåret.
Produkterne i webshoppen er af høj kvalitet og der er stor tilfredshed hermed og kun meget få produkter returneres på grund af forkert størrelse og der har ikke det senest år været reklamationer på de leverede produkter, hvilket skaber en stor tillid og loyalitet hos handlende.
TS har været markedsført på flere af de største medier men ikke på de store markeder endnu, hvorfor det er tanken, at markedsføre ved at deltage i Ironman og ½ Ironman stævnerne i hhv. København og Helsingør. Dette vil både give et stort salg på få udvalgte dage men også øge kendskabsgraden til TS væsentligt. Der er allerede aftaler med flere store produkt leverandører om at støtte op om deltagelse i Expo til ½ og 1/1 IM.
TS har i dag aftaler med Taastrup Tri Klub og Islev Tri Klub. Aftalen går på at levere præmier til deltagere efter nærmere aftale år for år. Modsvarende har TS en stand til begge stævner, hvor der udstilles og sælges varer der relaterer sig til dagen og stævnet. Der ligger også aftale om at udlevere startnumre fra showroom, hvilket bidrager til salg og øger kendskabsgraden. Det kan anbefales at udvide samarbejdet med mindre stævner da loyaliteten hos køberne skabes, vedvarer og bliver større og større.
Der er aftale med The Sport Society som er en af Danmarks største vandsport aktivitets klubber på Sjælland, beliggende i Helsingør. Foreningen afholder arrangementer, hvor TS har stand og kan sælge / fremvise nye produkter inden for vandsportens verden. Bestyrelsen i foreningen indkøber årligt for 20-40.000 kr.
Der er aftale med Dragør Søbad. Foreningen indkøber produkter for 15-30.000 kr. årligt. Derudover aftale om at deltage med produkter til deres kulturnat, som bidrager med salg for 5-10.000 kr. årligt. Der skabes mange kontakter gennem denne type aftaler.
I 2018 afholdtes 3 våddragts arrangementer, hvor Orca gratis stiller demo dragter til rådighed. For 2019 arbejdes der på aftaler med 3 ovennævnte samt med KTK86, som TS havde arrangement med i 2018. Dette antal kan øges fremtidigt, da våddragt events danner god basis for at sælge både sidste sæsons våddragter billigt samt fremvise og sælge de nye for kommende sæsoner.
Våddragt events skaber omsætning på ca. 20-50.000 kr. årligt.
Omkostninger
Markedsføringsomkostninger er ikke beskrevet nærmere da det naturligvis er op til køber at sætte egne mål for markedsføring.
Lejeomkostninger udgør ca. 45.000 kr. årligt.
Administrationsomkostninger udgør ca. 25.000 kr. årligt og indeholder bl.a. webshop løsning. Der er i 2018 betalt offentlige gebyrer ifm. regnskab 2017 som ikke betales i 2019.
Der er desuden indkøb af forsendelseskasser, som ikke kræver indkøb hvert år (alt efter hvor mange der bestilles af gangen for at opnå højest mulig rabat).
Shopsystem
Aktiver
Triathlonshop har til huse i Glostrup men virksomheden er flytbar, hvis det ønskes.
Lejekontrakten har 3 måneders opsigelse som overtages ved købet. Det er købers egen pligt enten at fortsætte eller opsige lejemålet. Depositum er indregnet i samlet salgspris.
I lejemålet forefindes alt inventar i form af borde, desk, rillepaneler (bygge system), reoler, pavillon m.m.
Virksomhedens historie
Virksomhedens idégrundlag:
Ideen i virksomheden er at opnå så høj en salgsprocent af det samlede marked, at virksomheden bliver dominerende på markedet for salg af svømme-, cykel- og løbe udstyr til private og B2B.
Virksomhedens forretningsgrundlag:
Der skal primært tjenes penge på våddragter, tri tøj og cykel komponenter. Der kan dog være en større mulighed for reservedele til cykler samt service og reparation, som ikke er medregnet.
Kort markedsbeskrivelse/analyse
Den typiske slutbruger (B2C)
• Både mænd og kvinder
• Primært alderen fra 30 til 60 år, men potentiale i 20-30 år og stigende i 60+
• Befolkning med mellem- eller længerevarende uddannelse(r)
• For motionister kan alle være med, elite sporten eller lige under kræver god økonomi
• Primær gruppen er befolkning som ønsker en sundere livsstil og i mindre omfang dyrker løb, cykling og svømning eller som er nybegyndere i selv samme.
Den typiske virksomhedskunde (B2B)
• Sports klubber – primært inden for tri og cykling – som ønsker klubtøj
• Mellem- eller større virksomheder som ønsker events for enten deres kunder eller medarbejdere. Denne del er ikke nævnt i idegrundlaget men er en mulighed for udvikling af TS som ingen andre konkurrenter gør sig i.
Statistisk baggrundsmateriale:
Eu.dk, Danmarks Idræts Forbund og IDAN
Triathlonshop (fremtidigt omtalt TS) har officielt eksisteret siden 1. marts 2013.
TS er startet som webshop 1. marts 2013. November 2014 åbnede TS showroom i Glostrup. Fokus er indkøb og salg af triathlon og cykel relaterede produkter til B2C og B2B.
Markedet
De vigtigste konkurrenter ift. private kunder – fysiske butikker:
1) Aquasyd.dk – forhandler våddragter af mærket Aqua Sphere og Camaro
2) Byman Sport – efterhånden en af de ældre københavnske triathlon butikker med både cykler og udstyr. Har ikke netbutik.
3) EnduranceSport – butik på Gl. Kongevej, Frederiksberg.
4) Løberen – butikker i Lyngby, Vejle, Århus, Aalborg, Roskilde og Esbjerg, samt netbutik.
5) Heino Cykler – måske den ældste eksisterende butik, der var med helt fra triathlons spæde begyndelse i Danmark! Mange butikker i Danmark.
6) Fabin cykler / Surf & Ski – lige så gammel som Heino cykler
7) Multiatleten.dk – Odense butik med fokus på triathlon
8) maxpuls.dk i Horsens deler lokaler med maXbike.dk
9) Supertri.dk – Butik i Odense samt webshop – forholdsvis ny og ikke så kendt endnu
De vigtigste konkurrenter – webshop butikker:
1) Fusion Sport – netbutik for Fusion i Århus, Holstebro og Ålborg. Fusion tøj og triudstyr.
2) sonic-wheels.dk – cykler, hjul, cykelsko, energidrik, våddragter mm.
3) Bikebuster.dk – Danmarks pt. førende med cykeludstyr. Masser af lækre enkeltstartscykler!
4) Sportskompagniet.dk – webshop
5) Cyclingpower.com – internetbutik med bl.a. Python Pro rammer
6) Roadshark.dk – billig netbutik med high-end cykeludstyr
7) Trishop.dk – netbutik fra Thisted. Gammel kending med godt og billigt triudstyr!
8) Triudstyr.dk – webshop med fysisk base i Århus og få, men gode anmeldelser
9) Wiggle.dk – webshop med base i England. Del af Chainreactioncycles.co.uk
10) Chainreactioncycles.co.uk – webshop med base i England. Stor konkurrent
Svagheder/udfordringer
Muligheder for fremtiden:
• Når der handles og videresælges er avance 1,6 og 2,0 (gange faktor) på produkter. Enkelte produkter skiller sig ud med en højere avance, men udgangspunktet er gennemsnitligt 1,7.
• Muligt marked for produkter, som ikke er undersøgt / analyseret, og ej heller gjort noget for at sælge til andre sports- og motionist atleter. Her tænkes på f.eks.
o Sejlsport, herunder:
Roning (våddragter)
Kajak (våddragter)
Vandski og wakeboard (våddragter)
Surfere (våddragter)
o Extrem løb (triathlon multi dragt, løbesko)
o Klatre sport (triathlon multi dragt)
o Orienteringsløb (triathlon multi dragt, løbesko)
o Sportsdykning (våddragter)
o Vægtløft og Styrkeløft (triathlon multi dragt, løbesko)
o Moderne femkamp (løbe sko, triathlon multi dragt, våddragter)
Der er ikke gjort nok for salg til motionist- og elitesport for hver af de enkelte produktgrupper:
o Løb
o Cykling
o Svømning
Stærke sider
Triathlonshops styrke er unægteligt det gode ry der er opbygget grundet ekspertisen på våddragt og svømme området hvor vi er blandt de absolutte førende forhandlere i det danske marked. Det opleves igen og igen at kunder kører langvejs fra for at få service og vejledning. Denne ekspertise kan naturligvis videregives til køber efter given aftale.
Generelt er store sportsbegivenheder og aftaler med tri klubber og andre sports foreninger med til at påvirke markedet i positiv retning og omsætningstal øges betragteligt når der er events og når samarbejde med sportsklubber afvikles og udvides løbende.
Strategi
Vigtige sparringspartnere til virksomheden:
• Dansk Triathlon Forbund
• Dansk Svømme Union
• Dansk Cykel Union
• Triathlon Stævne arrangører
• Triathlon klubber og andre relaterede sports klubber
Hvis der arbejdes på at udvide disse samarbejder ligger der uanede muligheder for at øge omsætning.
Vision
Virksomhedens idégrundlag:
Ideen i virksomheden er at opnå så høj en salgsprocent af det samlede marked, at virksomheden bliver dominerende på markedet for salg af svømme-, cykel- og løbe udstyr til private og B2B.
Sælger er villig til at indgå en win / win salgs- og overdragelsesaftale til glæde for begge parter. Det er muligt at betale depositum som udgør 50% af salgsprisen og de andre 50% af salgsprisen + lager + inventar + depositum for lokaler + 7,5% af salgsprisen til saxis kan aftales afdraget over aftalt periode for at køber får bedste muligheder for at komme igang.
Der er lige så mulighed for at overtage dele af varelager, så man ikke "hænger" på et fuldt varelager fra start og lige så giver sælger mulighed for at fraskrive sig rettigheden til konkurrence klausul, hvilket kan mindske salgsprisen. Der er lige så mulighed for at forhandle de forskellige elementer indeholdt i salgsprisen, f.eks. FB gruppe, webshop side (hvis anden webshops udbyder ønskes), CVR nummer, regnskabsprogram og lign.
Følgende er ikke til forhandling i salgsaftalen:
Varelagerets grundindhold
Inventar
Depositum for lokation
Afgift til Saxis for købet
Ideel køber
Triathlonshop har været drevet som enmandsvirksomhed og det kan fortsat lade sig gøre for den rigtige. Interesse for sport er klar fordel og kendskab til triathlon sporten er endnu større fordel men absolut ikke et must. Til gengæld er salg face-to-face og via webshop et must for at kunne begå sig i markedet. Generelt kendskab til økonomi og bogholderi er klart fordel men som så meget kan det meste læres ved "learning-by-doing".
Set over 1 år er det ikke fuldtidsarbejde at drive webshop og showroom. I højsæsonen er der naturligvis mere travlt og der kræves en del mere end 37 timer ugentligt. Højsæson kan svinge men primært fra april til august, men oftest med marts og september inkluderet, alt efter vejret. Derudover er der travlt i forbindelse med Singles Day, Black Friday og Cyber Monday - alle i november måned og efterfølgende julesalg, hvor god markedsføring kan få salget til at eksplodere. Oktober, Januar og februar er oftest mere stille måneder, hvor tiden bruges på at oprette kommende sæson produkter på webshop og markedsføre disse på sociale medier, lave moms og årsregnskab, opgøre varelager og lignende. I højsæsonen er fokus på salg og sende pakker til kunder og vejlede kunder løbende. Kunder har været vant til at kunne kontakte enten via chatbot eller via sms og det hurtige svar giver enormt positiv feedback og positivitet og er en vigtig differentieringsfaktor i forhold til konkurrenter.
Den rigtige køber går en højsæson i møde og skal være indstillet på mange timer i opstarten og fortsættelsen af virksomheden uanset det er i dens fulde form eller en mindre udgave.
Opstartshjælp
I en overdragelsesfase stiller sælger sig selv til rådighed gratis for at videregive så megen information og viden om virksomheden og produkterne, så man som køber kan være selvkørende fra dag 1. Det forventes at der skal bruges 1-2 hele dage på en overdragelse af virksomheden. Såfremt der opstår simplere spørgsmål er sælger villig til at besvare disse løbende u.b. men såfremt spørgsmålene er af et omfang der anses for tidskrævende, det være sig f.eks. uddybende forklaring på Google Analytics, multi oprettelse af produkter i webshop, skatte- og moms tekniske spørgsmål m.fl. så aftales en rimelig timepris for denne vidensoverdragelse. Såfremt det er foreneligt er det muligt for køber at ansætte sælger enten i aftalt lønforhold eller på konsulent basis med henblik på en mere langsigtet vidensoverdragelse og/eller dybere forretningsdrift med/uden udviklingsmuligheder.
Sælger tilbyder finansering
Få hjælp af en virksomhedsmægler