Handelvirksomhed med eksklusivt køkkentøj - bl.a. salg i IllumsBolighus og Louisiana.
Salg af 75% ejerandele, søger daglig driftpartner med erfaring enten indenfor b2b eller b2c.
Virksomheden er en nystartet virksomhed som importerer og sælger køkkentøj i den eksklusive ende af markedet. Salg foregår via udvalgte forhandlere og web.Virksomheden henvender sig til personer med interesse for autentiske og stilrene produkter, hvilket er segmentet med størst rådighedsbeløb. Den danske befolkning bruger ca. 11.5 mia. kroner årligt på boligudstyr og vedligeholdelse , hvoraf nævnte segment aftager størstedelen.
Virksomhedens produkter er dyrere end flere af konkurrenternes og tillader derfor en høj margin til forhandlerne.
Virksomheden differentierer sig på produkternes kulturelle særpræg, ”Colombiansk charme” , autencitet , naturlige materialer samt eksklusive design og adskiller sig på den måde fra markedets konkurrenter . Denne position blandt forbrugerne er svær at efterligne. Vi oplever, at kunderne er villige til at betale højere priser for et produkt med en ”unique story”.
Virksomheden har derfor valgt at differentiere sig på eksklusive produkter.
Økonomiske nøgletal
Omsætning på ca 200.000 DKK i virksomhedens første regnskabsår , som imidlertid kun reelt omfattede ca. 6 mdr med varer på hylderne. Omsætningen forventes at stige til minimum 520.000 i år 2018, og en yderligere stigning til 1.500.000 DKK i år 2019. I 2018 forventes et øget salg gennem webshoppen, om end ikke stort, da vi ikke har prioriteret at købe assistance for øget ”awareness”.
Vækstraten var i tidligere budgetter meget højere, idet markedet er til det. Imidlertid har vi af forskellige årsager ikke kunnet putte så mange resourcer ind.
Da 2017 var opstartsåret giver det ingen mening at opgøre Sædvanlige KPIér.
Produktet
Produktmixet består af køkkentøj. Produkt porteføljen består af gryder, fade, skåle, vaser og tallerkner. Alle produkter består af kerneværdier såsom kvaliteten og historien af produkterne. Yderligere er den funktionelle kvalitetsdimension produkternes funktion samt dekoration, mens den imagemæssige kvalitetsdimension er det eksklusive brand. Alle produkter er håndlavede, hvilket gør hvert produkt unikt. Designet er mørkt, autentisk og naturligt.
Fremstillingsproces:
Vi får fremstillet produkterne i Colombia. De færdigproducerede produkter transporteres til Danmark, hvor de opbevares på et internt lager.Virksomheden køber ind i store mængder, hvilket er medskabende til fyldte lagre og på den måde hurtig leveringstid.
Produktion foregår i samarbejde med leverandøren nær Magdalena floden i Colombia. Produkterne bliver produceret i hånden af familier, som har flere generationers erfaring med produktion af lerpotter. Produkterne bliver produceret af flere forskellige håndværkere, som er specialiseret i hver deres proces i fremstillingen.
Vi har store krav til kvalitet og leverandøren er valgt blandt flere , med den bedste kvalitet som parameter. Det er således ikke snævert økonomisk valg der ligger bag valget. Desuden har kemien med leverandøren været vigtig.
Markedsføringskanaler
Vi sælger deres produkter både på konsumentmarkedet og gennem mellemhandlere som bl.a. IllumsBolighus og Louisiana.
Virksomheden befinder sig på et nichemarked.
Vi befinder sig i en konkurrencesituation præget af stor variation mellem konkurrenters størrelse, strategier og prisklasse.
Vi forsøger ikke, at udkonkurrere eksisterende konkurrenter, men henvender sig derimod til en lille del af det totale marked ved at differentiere sig på historien, organiske materialer og kulturen bag produkterne.
Virksomheden sælger produkter i den dyre ende af markedet.
Hidtil har virksomheden benyttet sig af vækststrategien intensivering ved at markedspenetrere og produktudvikle til det nuværende marked. Virksomheden har forsøgt at øge markedsandelen ved at sælge produkternegennem flere forhandlere. Disse samarbejder, har øget selskabets salg. Vi har produktudviklet i form af produktlinjeudvidelse samt enkelte egentlige nyudviklede produkter. Vi har således formået at skabe en synergieffekt mellem distribution og produktionen.
Distribution:
Vi distribuerer sine produkter til konsumentmarkedet gennem forhandlere og egen webshop. Hos os modtages ordre i kundeservicen, hvorefter produkterne sendes fra lageret til kunden. Vi leverer primært i Danmark, hvor GLS står for leveringen. Leveringen er gratis og sker inden for 2-5 dage efter ordren er modtaget.
Markedsføring og salg
Vi anvender en push-strategi, idet virksomheden henvender sig til kunderne via flere kanaler. Vi distribuerer og sælger produkter hos flere forhandlere og opnår på den måde en større synlighed blandt slutkunderne. Vigtige forhandlere for virksomhedens kendskab er Illums Bolighus og Louisiana, som står for en stor del af det totale salg. Derudover markedsfører vi os via de sociale medier. Vi benytter Facebook og Instagram til at markedsføre sig overfor forbrugerne.
Omkostninger
Overordnet blev der brugt ca 100.000 på opstart og 130.000 på kapacitetsomkostninger generelt. Der blev ikke hævet løn
Aktiver
Aktiverne er i realiteten varelager, et sammenhængende økonomisystem samt en hjemmeside med web salg.
Virksomhedens historie
Selskabet blev etableret ultimo 2016 ,idet stifterne havde stor fascination for produkterne og deres historie. Produkterne bliver lavet i en lille by nord for Bogota ved den store Magdalena flod. Produkterne kendte vi gennem knap 30 års tilknytning til Colombia. Det nye var, at vi ville bringe produkterne til Danmark på kommersiel basis. Produkterne havde før finanskrisen været solgt af “Villa Collection” i Danmark med stor succes. Villa Collection gik imidlertid konkurs pga finansskrisen i 2010.
Markedet
Danmark har de seneste år bevæget sig ud af finanskrisen, hvilket ses i danskernes markante stigning i indkøb af boliginteriør. Nordjyderne og Københavnerne bruger gennemsnitligt ca. 10.000 kr. på boliginteriør pr. husstand årligt. Danmarks økonomiske situation er siden sidste år steget med 14,6 procent, hvilket gør danskerne yderst købestærke sammenlignet med situationen for 5 år siden og forventes yderligere at stige med godt 10 procent inden ultimo 2018.
Det private forbrug er steget med 2 procent og den danske husholdnings finansielle nettoformue har nået nye rekorder på ca. 3.4 mia. kr. svarende til ca. 600.000 kr. pr. dansker. BNP indekset for Danmark viser en stigning på 2 procent siden 2016, svarende til ca. 350.000 kr. pr. indbygger.
Med en forventet stigning i den nominelle lønindkomst, en middelindkomst på ca. 500.000 kr. pr. Familie samt et gennemsnitlig forbrug af indkomsten på 30 procent forbrugt på boligen, forventes det at virksomheden skaber en øget profit på det Danske marked.
Svagheder/udfordringer
Qua at virksomheden er ganske ny er der lav kendskabsgrad til produkterne, hvilket har den direkte afledte effekt på virksomhedens hidtige web-salg. Dette er dog nemt ændres, men fordrer en mindre investering i størrelsesorden 50.000 kr. I dethele taget skal markedsføringsindsatsen øges noget
En anden udfordring er den lange transporttid fra Colombia, som betyder at man må have et stort lager af varer.
Stærke sider
Historien bag produkterne. Respekterede forhandlere. Kvalitetsbevidst leverandør. Eksklusivt image. God service. Differentierede produkter
Strategi
Vi har bevidst valgt at benytte en push-strategi, hvor distributions kanalerne er overvejet nøje for at fastholde strategien om at være et eksklusivt brand. Vi benytter en selektiv distribution, hvilket passer til den ønskede strategi. Vi distribuerer og sælger produkter hos flere forhandlere og opnår på den måde en større synlighed blandt slutkunderne.
Hidtil har vi benyttet sig af vækststrategien intensivering ved at markedspenetrere og produktudvikle til det nuværende marked. Vi har forsøgt at øge markedsandelen ved at sælge produkternegennem flere forhandlere
Produktstrategi: Som ny etableret virksomhed, har vi egentligt formået at skabe en bred produktportefølje, om end kunderne efterspørger en endnu bredere. Dette skaber en række muligheder fremadrettet via optimering af produktsortimentet idet forhandlerne efterspørger flere produkter i samme eksklusive design.
Promotionstrategi: Vi anvender promotion strategien: Fokuseret differentiering med formålet at skabe en profitabel position på markedet.
Vision
Vi har den mission at bringe hygge ind i folks hjem ved at sælge colombianske håndlavede produkter. Vi vil give hjemmet et personligt og hjemligt præg, så folk kan lide at være hjemme ved at blande vores autentiske og varme look med det enkle danske design. Produkterne kan give opmærksomhed og uniqness i hjemmet.
Vision: Vi stræber på at opnå at kunderne betragter os som de bedste indenfor levering af håndlavede og hyggelige lerpotter og køkkentøj ( på sigt skal dette udvides til flere produkter )til hjemmet. Vi håber at de vil anderkende os og skabe/ beholde/udvikle samarbejdet med os.
Ideel køber
Det kan være en eksisterende forhandler som netop har et ønske om at bruge selskabet for udvidelse af platformen.
Vi kan hjælpe ved såvel introduktion til leverandør samt forhandlere.
Assistancen kan tilpasses i både form og tid.
Opstartshjælp
Vi kan assistere på aftalte områder
Få hjælp af en virksomhedsmægler